Bonnier Solutions grundades 2010 när Bonnier omstrukturerade sin administration. Dessförinnan hade många av mediekoncernens 160 bolag haft sina egna löne- och faktureringsavdelningar, vilket blev både kostnadsineffektivt och svåröverskådligt. Omställningen till att samla all administration i ett enda bolag var dock inte helt smärtfri.
 
170 personer från 60 olika företag, med vitt skilda företagskulturer, skulle helt plötsligt samsas under ett tak och jobba tillsammans. Det är klart att det var lite svårt att få ihop allt i början, men vi lyckades lösa det bra tycker jag, säger Gisela Spuller, kontors- och kommunikationskoordinator på Bonnier Solutions.
 
Bonnier Solutions hanterar varje månad löner för nästan 8 000 anställda och tiotusentals kund- och leverantörsfakturor. Kort sagt den övergripande ekonomin för i stort sett alla företag i koncernen.
 
Till en början satt Bonnier Solutions i DN-skrapan på Gjörwellsgatan, men flyttade sedan till Bonnier-huset på Torsgatan. När Bonnier bestämde sig för att outsourca vissa delar av administrationen minskade personalstyrkan på Solutions, vilket också gjorde att lokalerna blev för stora.
 
Gisela och hennes kollegor tittade på flera olika lokaler, men tillslut föll valet på kvarteret Mullbärsträdet på Kungsholmstorg.
 
- Våra tidigare lokaler var bullriga och hade dålig ventilation, så det var vi noga med att få ändring på när vi valde nytt.
 
Första titten på Mullbärsträdet gjorde dock inget djupare intryck på spekulanterna. Lokalen var helt tom och betongren och endast upplyst av några byggspotlights.
 
- Det såg faktiskt inte så kul ut när vi var där första gången. Det var väldigt grått och mörkt och vi tänkte nog inte att det skulle funka för oss, säger Gisela och fortsätter:
 
- Men efter att ha sett fina arkitektskisser på hur det skulle kunna bli så ändrade vi oss. Det såg ju jättefint ut med de bevarade pelarna och de välvda taken, men vi undrade förstås om det skulle bli lika fint i verkligheten.
 
Bonnier Solutions ställde som sagt höga krav på att lokalerna skulle vara tysta, ljusa och ha bra luft, men också på att de skulle få plats med både medarbetare och förrådsutrymmen.
 
- Vi har en hel del arkiv som vi dagligen måste ha tillgång till, och dessutom känslig IT-utrustning som måste förvaras i låsta utrymmen, så det stjäl ju en del yta, säger Gisela.
 
För att få plats med alla arbetsplatser på den begränsade ytan valde Bonnier Solutions öppet kontorslandskap, vilket ger bra yteffektivitet men ställer höga krav på akustiken. Vi valde därför att lägga in en bullerdämpande heltäckningsmatta i kontorsdelen och en miljövänlig linoleummatta i entrén och övriga ytor.
 
- Det blev väldigt skönt och tyst och dessutom snyggt, säger Gisela.
 
Luftkvalitén säkrades med hjälp av ett nybyggt fläktrum som förser hela lokalen, inklusive konferensrummen, med frisk luft i rätt temperatur, året runt.
 
- Det är stor skillnad mot våra tidigare lokaler. Man känner sig mycket piggare och ingen klagar över huvudvärk längre, säger Gisela.
 
- Jag var som sagt lite skeptiskt till en början, men tack vare ett nära samarbete med AFA Fastigheter så har vi fått precis de lokaler vi ville ha, avslutar Gisela.
 
Vi på AFA Fastigheter är förstås glada över att Bonnier Solutions trivs i sina nya lokaler och lovar att vi ska göra vårt bästa för att de ska fortsätta trivas hos oss.

Läs mer om AFA Fastigheter här